måndag 23 mars 2015

Madrassrutschkana

Idag efter förskolan gick vi direkt hem för att det var så tråkigt väder - barnen hann med att plaska runt i en skitig vattenpöl utanför, men utöver det blev det ingen mer utelek idag. De fick mellanmål och sen ville Alfred skriva, så vi satt kvar vid bordet och även tjejerna fick varsitt papper och penna, och de tyckte det var jätteroligt. Alfred skrev mamma, pappa, Alfred, Flora, Lilly, Sara, Christopher och Walter (hans andranamn), och kunde nästan alla bokstäverna utan att jag behövde visa dem först (C, T, H och W var de enda han inte kunde), jag behövde bara säga vilken bokstav han skulle skriva och i vilken ordning.
Sen gick vi in på hans rum, och det började dåligt: Alfred ville pilla med sina grejer själv, och tjejerna fick inte vara med, och det var ett fasligt bråk och skrik, tills jag fick nog, vrålade "man leker med sina syskon!!" och klampade ut ur rummet. Alla blev ledsna i någon minut, men sen blev det plötsligt lugnt och jag tittade in: då hade Alfred gjort en rutschkana ner från sängen av sin madrass, och alla tre lekte och hade jättekul ihop!
Så jag kunde sitta och njuta av att titta på dem och ta kort på dem, först med mobilen, och sen hämtade jag riktiga kameran också, för ovanlighetens skull.








Jag kom förresten på ett par saker som jag glömde skriva i 17-månadersinlägget igår: båda tjejerna säger till när de har bajsat nu och vill ha ny blöja - inte med ord, men de drar i blöjan och säger typ "dä!". Och när jag sjunger för dem så "sjunger" de med, och när det börjar en låt på radion och vi sitter vid matbordet börjar de direkt vicka på huvudena och gunga med i musiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar