söndag 22 mars 2015

17 månader idag!

Idag blir Flora och Lilly 17 månader!
Det firar vi på det tvivelaktiga viset att jag slutar nattamma... Stackars barn, they don't know what hit 'em. Men när klockan blev fem i morse och båda tjejerna klamrade sig fast vid mina bröst för typ tredje timmen i rad fick jag nog. Jag lämnade över Lilly till Christopher (hon började skrika men lugnade sig snart), fick Flora att somna om och gick upp för att gå på toaletten, och då vaknade båda. När jag kom tillbaka tog jag fram en sport-BH och satte på mig den och lade mig mellan dem i sängen, och båda accepterade nästan direkt att de inte fick bröstet men att de fick ligga på mina armar ändå. De har ju sovit nästan hela nätter utan att amma när vi har delat upp oss, så jag vet ju att de kan, så nu ska jag nog klara det här - det är ju på ett sätt värst för mig att hålla mig till mitt beslut när det är mitt i natten och jag bara vill få dem att somna om. Så nu blir det sport-BH på i några nätter tills de vant sig, och så hoppas jag på bättre sömn för alla parter - det är ju inte som att tjejerna sover jättebra heller när de ska hålla på att leta efter mina bröst hela tiden.
Nu över till den vanliga månadsuppdateringen! Våra fantastiska tjejer alltså! Vad de kan nu!
De visar tydligt vad de vill och inte vill nu, framför allt Lilly är supertydlig: hon har lärt sig att nicka när vi pekar på rätt sak när hon försökt visa att hon vill ha något, och när hon inte vill ha något korsar hon armarna över magen, kniper ihop munnen och vänder bort huvudet. Flora skakar på huvudet för nej, och jag har för mig att hon har sagt "nä" nån gång också. Annars säger hon inte några riktiga ord än, men många olika ljud: "me!" (när hon vill ha något, så det är väl typ "mer") och "gä" när hon pekar på nåt, det är väl de vanligaste. Lilly å sin sida säger "mamma" till allt nu, efter jag fick henne att sluta skrika i falsett och lärde henne att säga "mamma" istället - hon vet att det är jag som är mamma, men hon använder ordet till allt annat också. Men igår när hon höll på med något som jag har glömt vad det var, nåt med kläder tror jag, och inte lyckades och började skrika argt, så sa jag "säg hjälp istället" och då sa hon direkt "äp"! Om hon kommer lyckas med det igen eller om det var nån sorts slump får vi se.
När de slår sig utan att vi såg vad som hände är de jättebra på att visa var det gör ont så vi kan blåsa - stackars Flora slog sig på munnen idag så det kom blod, och jag var orolig för tänderna, men sen såg jag att det var ett litet sår på insidan av läppen bara, så det borde vara lugnt. Hon har elva tänder nu, Flora: de fyra mitt fram uppe och de två kindtänderna ett steg in, de två kindtänderna där nere är på väg ut, och så har hon de tre i mitten, men den fjärde börjar äntligen komma fram nu - de har båda bara haft tre i underkäken i eeeevigheter, och Lillys fjärde är inte på väg fram än, men ett par kindtänder är på väg.
Jag köper alldeles för mycket kläder till dem, för det är ju så roligt! Men när de blir lite äldre och mer medvetna antar jag att jag måste skärpa mig så de inte blir helt konsumtionsgalna redan från början... Men när jag får tips i tvillinggruppen om byxor med tyllkjolar på, som egentligen är alldeles för sockersöta, kan jag ju inte låta bli när de är billiga och jag tänker att tjejerna själva kan tycka att de är roliga att pilla på. Och titta här bara!

Det är lättare och lättare att vara ensam med barnen nu, för tjejerna leker både med varann och med Alfred, och de är så söta med varann för det mesta: de är generösa mot varann och ger varann saker, de blåser och klappar snällt när någon slagit sig, kramar och pussar - men ibland blir det förstås avgrundsvrål när någon tagit något som en annan vill ha. Men när Alfred leker med dem brukar de vara så lyckliga och skratta så det är helt underbart att se och höra.
De har lärt sig att slänga skräp, vilket är jätteroligt, men det leder förstås ibland till missöden som en blöja i toaletten när jag inte är tillräckligt snabb eller uppmärksam för jag håller på att byta blöja på nästa, och ibland tar de upp gammalt äckligt skräp ur papperskorgen i badrummet också, så den måste jag komma ihåg att tömma mycket oftare än vanligt. Lilly vill sitta på toaletten precis som storebror, så på morgonen när vi tagit av blöjan ska hon upp på toan (vi har nyss tagit fram barntoasitsen igen, för pottan är hon helt ointresserad av), sitta där en stund (kissar gör hon inte), ta papper och torka lite här och där och sen slänga i toan, och sen tvätta händerna.
Flora brukar roa sig med att halvspringa fram och tillbaka mellan köket och vardagsrummet, gärna med något släpande efter sig (igår mitt förkläde), hon kan hålla på hur länge som helst, och så skrattar hon så hjärtat skuttar i bröstet på mig. Lilly börjar bli en liten clown som har lärt sig hur man får sina föräldrar att skratta med roliga miner och ljud.
Båda äter lite halvdåligt, framför allt Flora. Men jag har kommit på att om jag släpper ner henne ur matstolen när hon inte vill äta längre och börjar gnälla för att få komma ner, och istället låter henne sitta i mitt knä, vilket hon brukar vilja: då brukar jag kunna få i henne mer mat. Det är ju inte så lätt för mig att äta då, men jag får försöka trycka i mig så mycket som möjligt innan jag tar upp henne.
Vi funderar på att byta ut IKEA-Antilopstolarna snart, för Lilly har de senaste dagarna varit väldigt sur när vi satt henne i den. Vi hade tänkt vänta med att byta till sommaren eller när vi flyttar till huset i slutet av augusti, men vi måste nog göra det tidigare. Vi har redan köpt begagnade höga pinnstolar åt dem som står och väntar i källaren, så det är bara att ta upp och testa, och funkar det inte kan vi ju byta tillbaka. Risken är ju att de inte sitter kvar på dem när de kan klättra ner själva.
Jag och Alfred bakade bullar idag, och tjejerna ville gärna smaka, men de ville inte äta så mycket. Jag tycker att de har blivit mindre och mindre förtjusta i sötsaker på sistone, och det är ju jättebra. Förutom choklad, som de har fått smaka pyttebitar av nu på sistone, det älskar de. Tyvärr har Flora slutat gilla vispad grädde också, och det är mindre bra - jag brukar försöka få i henne det ibland för att hon är så ynka liten och smal, men nu får jag hitta nåt annat som hon kan tjocka på sig lite av.
Nu har alla barnen precis somnat, så nu är det dags att publicera och gå och titta på tv en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar