onsdag 25 mars 2015

Ensam med barnen idag

Tidigt i morse tog Christopher tåget till Göteborg för att åka på sin mormors begravning i Trollhättan. Vi hade först tänkt åka hela familjen, men vid närmare eftertanke kom vi på att det var onödigt, eftersom barnen är så små att de inte har en aning om vad som hänt, och att då köra så långt för bara en dag kändes väldigt jobbigt. Så istället blev jag kvar hemma med barnen, och eftersom Christopher kommer hem vid nio-tiden tänkte jag att jag ska klara det själv den här gången - Alfred kan faktiskt få vänta med att gå och lägga sig tills dess om det krisar.
Och så fick jag faktiskt lite oväntad hjälp av grannen Stefan, som erbjöd Alfred att komma hem till dem och leka med Nora just idag efter att Alfred frågat om han kunde komma dit någon dag. Så Alfred gick dit direkt efter förskolan och stannade till lite efter fem, och fick dessutom middag där. Och själv hade jag lagat extra mycket mat en gång i förra veckan och sparat i frysen så att vi skulle ha färdig middag ikväll, så allt var så förberett som det gick. Och hittills går det bra: klockan är sju, så jag ska strax göra i ordning barnen för sängen, men tar en liten paus och står vid strykbrädan och skriver medan barnen leker bakom mig.
Alfred satt i ett träd med två kompisar när vi hämtade honom på förskolan idag! Och när vi var i lekparken igår klättrade han upp helt själv i en hög klätterställning där han bara förra veckan ville ha hjälp upp. Så nu har vi en ny ålder där jag ska ha hjärtat i halsgropen, tydligen. 42,5-årsåldern alltså. ;)
Just ja, jag var ju på öppna förskolan i Fruängen med tjejerna i morse efter vi lämnat Alfred på förskolan också. Andra gången nu, och den här gången var till och med Flora lite varmare i kläderna på en gång, och behövde bara sitta i famnen en pyttekort stund innan hon vågade sig på att leka. Det var helt proppat med folk idag, så lite stökigt var det, men det gick bra. Tjejerna åkte rutschkana med en annan Flora, vars pappa pratade franska med henne (han var belgare) - jag hade inte tänkt på att namnet Flora funkar på franska, men det är ju klart det gör när jag tänker efter, det är ju ett latinskt ord. Fint var det i alla fall. Och den andra Flora hade tvillingsyskon som är åtta år, men det blev inte av att vi pratade mer om det tyvärr.
Och när sångstunden började klättrade Lilly direkt ner i lådan som hörde till namnsången man sjunger sist. Förra gången vågade varken hon eller Flora sig ner i den, men Lilly kom uppenbarligen ihåg hur man skulle göra, så hon satt där lite i början, men när det var dags för namnsången ville hon inte längre. ("Lilly i lådan, Lilly i lådan, vad har du för dig, sover du? Kokar du kaffe, putsar du skorna? Lilly i lådan, kom fram, tjohej!")
När jag ville gå hem sa jag till tjejerna att det var dags att gå hem, och då gick de självmant till dörren den här gången också - duktiga ungar!
När vi kom ut och tjejerna skulle sätta sig i vagnen kom det en lågstadieklass och gick förbi med sina lärare, och en fröken stannade och sa till barnen att det var två likadana barn där. "Tänk att ha två såna i magen samtidigt!" "Ja, det var tungt", sa jag. Sen fortsatte hon babbla på, och sa flera gånger "två precis likadana!" "Njae", sa jag, "De är tvåäggs, så precis likadana är de inte." Då sa hon "Är de pojke-flicka, det är de va?" vilket ju var lite intressant när hon tjatade om att de var precis likadana... :)
Lite kaos har vi här medan jag skriver; Lilly testar att nypa och slå Alfred, och det är ju ingen vidare rolig utveckling, så jag har fått ta isär och distrahera lite, och nu är det dags att göra i ordning tjejerna. De vaknade redan 7 i morse, mot normala 8-tiden. Om de ska fortsätta med det är det ju skönt att det blir sommartid snart, så kanske det blir som vanligt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar