söndag 7 juni 2015

Seg dag, och lite om föräldraledighet för tvillingföräldrar

I natt lät jag Alfred sova kvar inne hos mormor, där han somnat (vi lägger honom där för att det än så länge inte funkar att lägga alla tre barnen i samma rum, för att Alfred tar mycket längre tid på sig, och sen brukar vi lyfta in honom till där han ska sova), och han sov bra, Flora sov bra och Lilly sov oroligt för förkylningen, vilket gjorde det åtminstone lite lättare för mig. Mamma sov dock lite dåligt för att hon är ovan att sova med Alfred, men vi hoppas det blir bättre i natt när vi provar igen.
Flora vaknade före Lilly i morse, och lutade sig över mig och pekade på Lilly och gjorde ett glatt ljud, så jag frågade om hon kunde säga Lilly. "Gav-göw!" sa Flora. Jag sa igen: "Kan du säga Lilly?" och Flora sa "Gav-göw!" Så det betyder väl Lilly då, antar jag. :)
Sen kom min systerdotter Stella på eftermiddagen, och hon och Flora såg en koala på tv:n, och Stella frågade om hon kunde säga koala, och då sa hon typ "ko-ko" (sa Stella, jag hörde det inte), så nu kommer hon nog igång med pratandet också!
Det har varit en seg dag idag: kallt ute så vi har mest varit inne (Alfred lekte med Maja på förmiddagen dock) och jag har varit smått groggy av trötthet idag - det kom en dag för sent, konstigt nog. Igår efter jag blivit väckt en gång i kvarten hela natten var jag ändå hyfsat pigg på dagen, men idag efter jag fått sova lite bättre var jag helt slut. Så jag har varit tacksam att Stella har varit här och lekt med barnen - de avgudar henne! Och de är så oerhört förtjusta i sin mormor också, det är också väldigt roligt.
Samling runt Stella
Att Stella är så stor nu (17) att hon ska åka på sin första festival i sommar är helt galet. Att mina barn också ska bli sådär stora känns helt overkligt! Jag bad min vän Emil att jag skulle få ge henne hans nummer ifall hon skulle behöva en vuxen när hon är på Bråvalla, för han ska dit eftersom han är bandbokare - hon kommer säkert inte behöva någon, men det kändes ändå bra att det finns någon där som hon kan höra av sig till om det skulle vara något, vad som helst - mina festivalår är ju över, åtminstone på ett tag nu, så Emil får vara min standin. ;)
Och en helt annan sak: jag läste i tvillinggruppen idag att ett par tvillingföräldrar inlett en sak mot Försäkringskassan om att få ut fler föräldradagar. De har inte hittat något lagstöd för att man inte ska få ut lika många föräldradagar för varje barn bara för att två (eller fler) föds samtidigt. Hittills har de fått avslag, men ska överklaga till Förvaltningsrätten, och de är redo att gå vidare till Europadomstolen om det krävs, bara för att få saken prövad och avgjord, vilket ju kommer ge utslag för alla tvillingföräldrar. Jag är förstås oerhört tacksam för den oerhört generösa svenska föräldraförsäkringen, men det är ärligt talat inte rättvist för tvillingar. Ta exemplet med två syskon som kommer så tätt att de föds samma år, t.ex. januari och december; de får ju ut 480 dagar var, men tvillingar får 660 (480 + 90 sjukpenningdagar och 90 grunddagar för tvilling 2). När icke-tvillingsyskonen blir äldre kommer föräldrarna kunna ta ut längre semestrar än vad vi kan tills barnen fyller 7, för de har fått fler dagar fast de kunnat vara hemma med båda barnen samtidigt under en period i början. Vari ligger rättvisan där? Och att det inte ens finns lagstöd för det här, utan bara någon regel som någon hittat på själv gör ju att det verkligen måste prövas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar