torsdag 25 juni 2015

Jordgubbsplockning

Idag har jag varit ute och ränt hela dagen känns det som (men vid närmare eftertanke var det bara typ en halv arbetsdag; från 13 till 18.30. Gode tid, hur ska jag klara av att jobba heltid och vara ifrån mina barn så länge sen?!): först var jag och Alfred på stan och gjorde en massa ärenden - vi var på inte mindre än åtta olika ställen.
Vi tog en liten lunchpaus och hade en supermysig picknick (m-hm) på en gräsplätt utanför mataffären Hajen, med korv och glass - fast Alfred började frysa så vi fick äta glassen i bilen.
Sen var vi bara hemma och vände och lämnade maten vi handlat och gick på toa, sen åkte vi igen, för att plocka jordgubbar. Tjejerna hade faktiskt sovit nästan hela tiden vi var borta första gången, så jag tror inte de hann sakna oss så hemskt mycket - hoppas jag. Både Christopher och mormor var hemma med dem, så det gick ju ingen nöd på dem.
Vi fick ihop precis tio liter (Alfred hjälpte till en stund, sen lekte han med pinnen med flaggan som man ska flytta efter var man plockat), och när vi kom hem kokade jag tre stora burkar jordgubbssylt, och tjejerna fick äta hur många de ville.
Och så fick de förstås några med grädde till efterrätt. Flora åt faktiskt grädde igen, vilket hon vägrat i flera månader, och det var ju jättebra att hon gillar det igen, så hon kan tjocka på sig lite, den lilla spinkisen.
Och sist en bild på den där spiraltrappan som jag nämnt några gånger, och som tjejerna verkar älska - de ska absolut med ner så fort någon ska gå på toa, och de går så försiktigt i den. Vi har ändå satt en spjälsängssida som grind ovanför nu så de åtminstone har ett litet hinder för att ta sig ner, och för att de inte ska råka ramla ner om de leker lite för nära. Här är det Lilly som är så nöjd över att få gå i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar