måndag 29 juni 2015

Försäkringsbolag och promenad

Vi bytte plåster på Alfred idag, och det var tydligen ganska roligt!
Jag ringde vårt försäkringsbolag If också för att anmäla skadan, för jag hade lärt mig i tvillinggruppen att man kan få ersättning för missprydande ärr - jag hade inte trott att man kunde få ersättning för nåt sånt litet som att man bara ramlar och slår sig själv, men det kan man tydligen. Och mycket mer än jag kunde föreställa mig dessutom; den minsta summa man kan få med vårt försäkringsbelopp är 15 000:-, som sätts in på barnets eget konto (så inte föräldrarna kan sno åt sig dem - hon jag pratade med sa att om han blivit biten av en hund eller om jag hällt kokande vatten över honom kan summan bli så stor som ett basbelopp, som är runt 44 000:-, och då ska pengarna kontrolleras av överförmyndare. Bra det, så inte galningar får för sig att skada sina barn för försäkringspengarna...). Jag passade på att anmäla Floras läpp också, där hon bet sig när hon ramlade första dagen i huset, för det syns fortfarande tydligt nu en månad senare. 
De ville inte se några foton nu och sa ingenting om att läkare behövde skriva intyg (jag berättade ju hur båda incidenterna gått till och att vi inte åkt till läkare för någon av dem), och det enda som ska göras är att de hör av sig om ett år och vill då se bilder på om det är tillräckligt vanprydande för att berättiga ersättning - vilket jag förstås hoppas att de inte är. 
Jag fick dock veta i tvillinggruppen att Trygg Hansa kräver läkarintyg, och det var ju intressant eftersom deras barnförsäkring allmänt verkar anses vara den bästa - här är ju If definitivt enklare och bättre för försäkringstagaren. 
Emil med familj är ju här, och vi gick en promenad på eftermiddagen. De hade med sig vår City Select-vagn från Landskrona, så vi hade två tvillingvagnar och fem barn, men tänkte att det löser väl sig med ståbrädan och att vi bär nån korta stunder. Istället gick vi större delen av den en timme långa promenaden med bara en enda unge i vagn (Alfred, för han somnade - alla andra hade vilat tidigare), för det var tydligen inget kul att åka. Lilly totalvägrade vagn hela vägen och gick snabbt som en iller i Alfreds fyra storlekar för stora skor (de enda hon vill ha på sig för tillfället)!
Hon har haft Emil som favorit hela dagen.
Nu sover Flora och Lilly och Hilding och Arvid, men Alfred tänker tydligen inte somna, så jag ligger i sovrummet och lyssnar på hur trevligt de andra har därute. Inte för att det inte är mysigt att vara med Alfred, men... Lite snabbare läggning hade ju inte skadat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar