onsdag 2 december 2015

Kaninen som så gärna ville somna och bredbandsföljetongen

Förra veckan fick vi äntligen hit en tekniker som kopplade in nya kablar till huset så vi efter tre månaders väntan skulle kunna få igång bredbandet och tv:n. Men icke. Det funkade ändå inte, så idag kom ännu en tekniker, den här gången från Bredbandsbolaget, men hon kunde inte förstå varför det inte funkade, för allt såg ut som det ska, så nu är nästa steg att de felanmält till Skanova, som äger alla kopparledningar i Sverige (eller hur det nu är). Det är verkligen en evighetsföljetong det här, och jag börjar bli redigt less på det. Vi har tänkt fira julen här hemma i huset i år, men om vi inte får igång tv:n så får vi nog vara i Kärra istället, för mamma vill kunna titta på diverse julprogram, och vi lite yngre vill gärna själva se och låta barnen se Kalle Anka.
Läggningen idag gick åtminstone lite bättre: Christopher köpte den där boken som vi hört om, "Kaninen som så gärna ville somna", på Ullared, och han har läst den för Alfred en kväll och igår när jag var på kursen läste han den för alla tre barnen samtidigt. Alfred verkar immun mot den, men Flora somnade snabbare än vanligt igår, så idag testade jag den på tjejerna. Det är en märklig bok, texten flyter liksom inte naturligt, för den är konstigt skriven, men den hade nog lite effekt. Flora krånglade runt som vanligt och ville inte ligga still förrän jag sa åt henne på skarpen, och Lilly låg och pratade typ oavbrutet, så på henne minskade nog effekten för att hon helt enkelt inte hörde vad jag läste... Men Flora verkade bli tröttare när jag läste de partier som ska läsas extra långsamt och kryddas med gäspningar, och hon somnade faktiskt ganska fort efter att jag släckt lampan. Lilly somnade efter att hon fått dricka lite vatten - det var samma igår; hon var vaken när jag kom hem och hade jättesvårt att somna om, tills jag gav henne vatten som hon drack jättemycket av, och sen kunde hon somna. Så det är definitivt värt att testa boken igen, men det verkar å andra sidan som att Lilly redan försöker undvika den... Det är väl det som är risken med en sån bok, att när barnen fattar att de kommer somna av den så kommer de ju inte vilja höra den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar