måndag 14 december 2015

Det här med rubriker alltså... ibland går det bara inte.

Måndag hemma med tjejerna igen. Vi började morgonen här (efter att ha fått sovmorgon till halv nio med trötta tjejer, så Christopher och Alfred fick vinka av farfar själva).

Vid elvatiden satte vi oss och väntade på mormor.
Jag är inte vatten värd för Lilly när mormor är här, det är bara mormor som får vara med och leka och hjälpa till med saker - så istället passade jag på att koka knäck och lakritskola som ska få göra chokladkolan sällskap i små cellofanpåsar som julpresenter till förskolefröknarna.
När mormor åkt hem (fast när Lilly behövde en ny blöja envisades hon med att "mommo byta Ninny böja!") gick vi ner och hämtade barnens julklappar som jag och Christopher slagit in hittills, för att lägga dem under granen. Alla barnen tyckte det var jätteroligt att lägga dem under granen och ingen försökte öppna något i förväg, så duktiga så.
I lördags kväll slog jag in ett fejkpaket för att - säkert väldigt opedagogiskt - ha för att hota Alfred med; jag har nämligen hotat honom med att slänga hans julklappar om han inte uppför sig, som när han har bråkat med tjejerna eller bara inte gjort som vi bett honom. Men sedan jag vid läggningen i lördags satt med honom och väldigt tydligt formulerade husets två viktigaste regler har han varit lite lugnare, tycker jag. Reglerna är 1: han ska göra som mamma och pappa säger, alltid, och 2: han får inte bråka med sina systrar. (Och så en tredje extra: han får aldrig springa ut i vägen.) Hittills har det räckt att hojta "Regel 2!!" när han krånglat, så förhoppningsvis fortsätter det så. Han är ju världens goaste också, men ibland lyssnar han bara inte, och han är tillräckligt stor för att det ska vara lite mer ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar