torsdag 20 augusti 2015

Matkrångel

Vi har under sommaren haft problem med att få Alfred att äta ordentligt (eller det har väl iofs hållit på längre än så - förut har han alltid ätit bra på förskolan åtminstone så jag inte behövt oroa mig hemma, men i våras åt han rätt kasst där också), och för några veckor sen införde min mamma att han skulle få en guldstjärna i en liten bok om han åt bra. Det funkade bra i ett par dagar, men sen har det slutat funka, och det är egentligen ingenting som fungerar för att locka honom att äta mer än typ bara pasta. Jag vet ju rent intellektuellt att det inte hjälper att tjata, men det är så sabla svårt att låta bli, för det känns ju jättejobbigt när han bara sitter och petar i sig några pastaskruvar till middag.
Men nu ikväll googlade jag lite på "4-åring äter dåligt", och hamnade på 1177 Vårdguiden. Där var det en artikel där det bland annat stod att man inte ska laga speciella rätter till barnen (vilket vi också provat, som idag när Alfred specifikt sa att han ville ha köttbullar och pasta, men så åt han inte en enda köttbulle tills jag blev arg på honom och då petade han i sit en enda), att man inte ska belöna ("äter du upp får du glass", eller guldstjärnor för den delen) eller hota ("äter du inte upp får du inte titta på tv efter maten" - ungefär precis vad jag sa idag när han ville titta på tv efter middagen), och såklart som jag redan visste, att man inte ska tjata eller bli arg. Så nu är min nya plan, som vi måste göra vårt bästa för att genomföra, såhär: imorgon pratar vi med Alfred och säger ungefär att nu vet vi att han inte äter när vi tjatar och krånglar, så vi ska sluta med det, men vi kommer å andra sidan inte att laga specialmat åt honom längre heller, så vi sätter fram den mat vi andra ska äta, och äter han så äter han, äter han inte så får det vara så. (Jag läste också att barn upp till två års ålder är mer villiga att prova nya smaker, och sen blir de mer kräsna, så nu är det slut på specialmat för alla, vi måste mula i tjejerna så mycket vi bara hinner de sista två månaderna innan de fyller två...)
Min guru Louise Hallin har sagt att när barn äter dåligt ska man låta dem få gå till kylskåpet och välja vad de vill ha och ge dem det, så vi får väl prova det då. Skitsvårt, för det känns ju som att han inte kommer få i sig nånting vettigt alls då, men... Jag får lita på henne, hon brukar ju ha rätt.
En annan sak med honom är att han bajsar jätteofta, han kan bajsa fem gånger på en dag (ingen konstig konsistens eller så), och det vet jag inte hur normalt det är, så det får vi nog kolla upp i höst.
I övrigt har vi haft en fantastisk dag på stranden, för idag har det blåst mindre. Christopher var tvungen att jobba, men mamma var med oss. Nu har ju skolorna börjat, så det var ett gäng pensionerade damer och vi på stranden, och det var jättemysigt. Det var en massa brännmaneter inne i tången, men inga där vi badade, och även Lilly vågade sig ut ganska långt. Och det ska vara soligt och inte så mycket vind de tre kommande dagarna också, så vi kommer förhoppningsvis få ett underbart slut på semestern och föräldraledigheten också (aaaaah! Bara fem dagar kvar på min sista föräldraledighet nånsin! Ååååååångest!!!).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar