lördag 15 augusti 2015

Kanske inte helt fel ändå

Med gårdagens inlägg sagt (= jag är inte alls sugen på att låta tjejerna börja förskola för att jag hellre vill vara hemma med dem) så kanske jag ändå, om jag bortser från känslor, kan tycka att det kan vara lite skönt ändå med lite tid för mig själv ibland. Idag har Christopher och hans föräldrar jobbat i trädgården större delar av dagen, och jag hade hand om alla tre barnen själv - även om de sprang runt i trädgården ibland så var det ändå jag som hade koll, samt fixade lunch och mellanmål och sånt. Och det är ärligt talat helt utmattande ibland! Alla tre leker jättebra tillsammans för det mesta, men ofta blir det bråk om vem som ska ha vilken leksak, nån ramlar och slår sig eller vad det nu kan vara, så det är ju inte direkt som att jag kan sitta och pilla mig i naveln för att de leker.
Jag har sedan mina barn föddes väldigt sällan gjort någonting för mig själv, jag har helt enkelt inte velat vara ifrån dem, men ibland blir jag så trött att jag blir mer irriterad än nödvändigt, och min mamma har sagt till mig några gånger i sommar att jag nog skulle må bra av att ta hand om mig själv lite mer. Så kanske att ett par timmar om dagen inte blir så illa ändå? Och jag vet ju att Alfred alltid trivts jättebra på förskolan, så jag hoppas att tjejerna kommer göra det också (även om jag är lite orolig för att Flora kanske kommer gilla det mindre än Lilly).
Lite mer om pratandet: idag har Lilly upprepat i stort sett allting vi har sagt, hon är som en svamp som suger i sig allt! Tyvärr verkar hon ha sugit åt sig ordet "dumma" från Max-böckerna också, för hon har sagt något som låter misstänkt likt "dumma" många gånger idag, och vi har försökt tolka det som allt möjligt annat, men det verkar vara "dumma" hon menar - men jag får väl verkligen hoppas att hon inte fattar vad "dumma mamma" betyder än, det var ju bara några månader sen Alfred sa det för första gången. Ord som jag däremot tycker är väldigt roligt när hon säger är "numpa" och "tippa" för rumpa och snippa (förutom när hon tog av sig blöjan själv idag för att kunna peka på dem), och idag har hon även börjat ropa på Flora, fast det låter som att hon säger "Toa"... :)
Stackars Flora hamnar liksom lite i skymundan av pratkvarnen Lilly, så jag försöker verkligen uppmärksamma hur hon pratar nu, och hon är nog inte så långt efter. Det är ju bara senaste 1-2 veckorna som Lilly har satt ihop fler ord än två, och Flora är på tvåordsmeningar nu, så hon kommer säkert ikapp snart.
Ikväll har vi firat min kommande födelsedag med svärföräldrarna, för imorgon åker vi tillbaka till Kärra för en sista vecka innan vi ska inleda vardagen i Landskrona. Det ser ut att bli fint väder även nästa vecka, så det blev en fin sommar till slut ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar