torsdag 19 september 2013

Lite förlossningsstatistik

Jag googlade runt efter jag skrev mitt förra inlägg och hittade bl.a. följande:
- ungefär hälften av alla tvillingar förlöses med kejsarsnitt,
- ca 50% av tvillingar föds före vecka 38,
- i en forumtråd hade majoriteten av de kanske 15 tvillingmammor som svarade fött efter igångsättning i vecka 39+ (så ganska ovetenskapligt, men ändå riktiga människor som skrivit och inte bara statistiksiffror).
Så det betyder ju att hälften faktiskt föder efter vecka 38, så även om det är vanligt att föda tvillingar för tidigt är det ju faktiskt ganska vanligt att föda dem hyfsat i tid också. Så jag ska kanske inte hoppas alltför mycket på att komma igång före snittdatumet tyvärr, för sist vi var på ultraljud såg fostervattenmängd och allt sånt där så väldigt bra ut - vilket givetvis är fantastiskt, men ur vilja-föda-lite-lagom-för-tidigt-synpunkt inte så lovande. 
Men vad vet jag; att föda för tidigt med värkarbete kanske inte är bättre än att de får växa till sig lite mer och komma ut med snitt? Jag får hoppas på det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar