fredag 6 september 2013

Extra kaloribehov?

Läste i nån av mina gravidappar att jag nu under tredje trimestern kommer behöva ungefär 500 kCal extra per dag (vad är det en kvinna normalt behöver, nånstans mellan 1500 och 2000 va?). Men jag känner inte av nån extra hunger. Det var samma när jag var gravid med Alfred, jag åt snarare mindre än vanligt mot slutet för att jag mådde illa om jag åt för mycket för att det helt enkelt inte fick plats i min mage. Och jag vet att det är smart att äta mindre portioner oftare istället, men när jag inte är hungrig, måste jag äta ändå då?
Jag gick upp ganska fort i början/mitten av den här graviditeten (har gått upp ungefär 14 kg nu), men den senaste dryga månaden har jag stått ganska still i vikt, vilket antagligen betyder att det som tvillingarna går upp nu tar de från min rumpa. :) (Mina lår och rumpa blev lite större i början, medan resten av kroppen utom magen såklart inte har förändrats så mycket.) Alfred mådde ju bra när han föddes utan att jag tvingade i mig extra mat, men jag kanske ska fråga på MVC på måndag ändå om jag måste äta extra även fast jag inte känner att jag behöver det nu när jag försöker göda två bebisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar