onsdag 18 september 2013

Den osynliga linea nigra och en mjuk knöl

När jag var gravid med Alfred fick jag aldrig någon synlig linea nigra (den där mörka hormonranden längs med magen) - men mot slutet av graviditeten dök den plötsligt upp på kort, även om den var helt osynlig för blotta ögat. Så jag har hållit ögonen på kort efter om den skulle dyka upp nu också, även fast jag inte ser den i spegeln och Christopher inte heller ser den, och plötsligt idag gjorde den det! På kort syns den ju ganska tydligt till och med, men det går alltså inte att se den i verkligheten, och jag tycker det är så konstigt.
Anledningen till att vi tog kort på magen var att jag plötsligt kände att det var något som bullade ut strax till höger över mitt snittärr, och det var inte en bebiskroppsdel, för det var mjukt och rörde inte på sig när jag tog på det. Men det gjorde heller inte ont, så jag är inte jätteorolig, men lite skumt är det ju. Om det är kvar till imorgon så får jag ringa MVC och be att få komma in så de får titta. Googlade bråck på gravidmage, och det kan man tydligen få, men det verkar som att det "ska" göra ont, så jag vet inte. Det verkar ha gått tillbaka litegrann redan, så vi får se.

Jag har varit ovanligt aktiv idag, så det kanske är därför magen beter sig lite konstigt. Jag skulle äta lunch med två f.d. kollegor (en mammaledig och en gravid), och åkte in till stan en dryg timme i förväg för jag behövde göra lite ärenden, men när jag var nästan framme kom jag på att jag glömt mina 20%-rabattkuponger på Åhléns, som gällde på hemavdelningen och skönhetsavdelningen. Jag skulle köpa duschdraperi och torrschampo, så det kändes ju rätt värdelöst att göra det utan rabatt när jag nu kunde få det, så jag vände hem igen för att hämta dem. Det innebar förstås att jag fick utföra mina ärenden på Åhléns på tio minuter istället för på en timme, och att jag inte hann gå till tygaffären och lite andra grejer som jag också velat göra, men jag sparade åtminstone 72 spänn, vilket inte är kattskit när man går på a-kassa och snart föräldrapenning. Men jag stressade ju lite, plus att jag småsprang efter en buss som bara försvann pga ombyggnader vid Sergels Torg, och då fick jag rätt ont överallt, vilket ju inte var vidare kul. Så när jag väl kom fram till lunchstället hade jag mer ont i foglossningen fram, plus ont i svanskotan och svanken (de har hållt sig rätt lugna ettt tag) och lite runt om i magen.
Efter vår långa och väldigt trevliga lunch skulle jag möta upp Christopher och Alfred i en lekpark hemma i Västertorp, och schöven vad jobbigt det var att gå dit efter att ha varit lite halvt i farten rätt länge. Så nu får jag försöka ta det lite lugnare imorgon igen.

2 kommentarer:

  1. Hej du snart trebarnsmamma! Jag läste dina inlägg om halbrännehelvetet. Jag fick Omeprazol penza utskrivet av min läkare mot slutet av graviditeten och OMG vad det var bra. Be om det du med!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag åt nån sorts Omeprazol när jag hade magkatarr för många år sen, och minns det som effektivt, så det vore ju skönt. Alltså, finns det nåt man kan hata mer än halsbränna?! (ja, såklart, men inte just nu...)

    SvaraRadera