lördag 21 maj 2016

Glass i Ystad

Idag gjorde vi en utflykt till Ystad! Christophers kompis Ola hörde av sig igår och undrade om vi ville ses, och föreslog ett tydligen helt fantastiskt glasställe i Ystad, och sen grillning tillsammans med dem hemma hos hans svärmor som bor i stan. Så vi åkte dit efter en helt vedervärdigt jobbig morgon där Lilly bråkade om allt och både jag och Christopher skrikit åt henne, och mötte upp Ola, Ulrika och dottern Moa på Glassmakeriet.
Lilly och Alfred valde blåbär och hallon, och Flora tog hallon och melon. Jag bestämde mig för hallon, rabarber, citron och stracciatella, och Christopher tog melon, pistasch, mandel och citron.
Blåbärstunga!
Hallonleende och blåbärstunga.
Och det var, precis som Ola sagt innan, så gudomligt gott att jag var tvungen att ta en omgång till - det visade sig att de hade saltlakrits bakom disken, men Ulrika fick dem att ta fram den, så jag tog en liten bägare med saltlakrits och rabarber igen (för rabarbern var helt fantastisk). Och barnen fick en extra bägare med blåbär, hallon och vanilj att dela på, men det här med att dela (även om jag delade upp glassen i deras gamla bägare) var tydligen INTE okej för Lilly och Alfred, som blev smått hysteriska, medan Flora glatt åt upp sin del. Suck, hur man än gör har man ändan bak med krävande barn.
Efter glassen gick vi till en lekplats. Här kör våra barn Ola till London i en brandbil.
På väg genom stan hem till Moas mormor hittade Alfred en häst.
Sen grillade vi olika korvar och lekte i trädgården (tjejerna cyklade trehjuling och Alfred och Moa spelade mest tennis) tills klockan blev åtta, när vi gav oss iväg på den timslånga resan hem.
Vi åkte genom det fantastiskt vackra skånska vårlandskapet.

Tjejerna tyckte det var superkul när jag öppnade fönstret för att försöka ta kort på de mjuka kullarna. Och alla barnen höll sig vakna hela vägen hem, och hade ändå ork nog att bråka lite extra innan de kom i säng klockan 22...

Men efter en lång dag med måååånga trotsutbrott värmde den här synen åtminstone ett slitet mammahjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar