fredag 10 juni 2016

Hopplock och huvudfoting

Det blir ett hopplock idag, för jag har glömt att lägga upp lite fina bilder. Som den här, när vi var på väg till BVC med mormor i onsdags. Flora har vuxit ikapp så bra att hon bara ligger ungefär en kanal under medel (hon har alltid legat två under), och Lilly har gått upp på strax över medel på vikten och ligger bara lite under i längd. Sen tvåårskontrollen har Lilly vuxit 2 cm och Flora 6! Så den lilla loppan försöker komma ikapp. Alfreds hörsel var okej, han hörde inte på 25 (vet inte vad det var, nån frekvens, antar jag) som man bör kunna, men hörde på 30, så det var inte så illa ändå, tyckte BVC-sköterskan. Men eftersom han haft problem med vätska i öronen skrev hon ändå en remiss till läkare så vi kan göra en uppföljning.
Flera av rosenbuskarna i trädgården har börjat blomma, och de här orangea är så vackra och doftar helt fantastiskt citronigt, så dem har jag plockat in några av.
Vi tog fram Ergobaby-selen igår för att se om barnen ville sitta i den - vi åker ju till Frankrike om en vecka, och Flora vill att jag ska bära henne typ jämt, så det kan vara smart att ta med selen tänkte jag. Och det blev succé, alla tyckte det var superroligt, och Alfred ville till och med prova att bära. Han orkade en liten stund!
Nu till idag: tre år sen rutinultraljudet! Vad skönt det var! Jag oroade mig nåt så fruktansvärt genom hela graviditeten, och framför allt i början, så när vi fick veta att jag bar på två friska flickor var det så ljuvligt.
Idag var ju barnens sista dag på förskolan, och jag hade inte kommit på nåt bättre att ge än hemgjord svart vinbärssylt. Men i morse kände jag att jag verkligen ville ge något till fröknarna på de andra avdelningarna också, eftersom avdelningarna så ofta gör saker tillsammans att de varit jättemycket med våra barn också. Så tillsammans kom Christopher och jag på att vi kunde ge dem någon form av växter, så vi åkte till Plantagen utanför Helsingborg och köpte 14 jordgubbsplantor, så alla fröknar, chefen och ett par fasta vikarier skulle få varsin. Floras och Lillys fröknar Amra och Titti och Alfreds fröknar Neta och Nena fick varsin syltburk också. När vi kom för att hämta hade dock både Amra och Neta redan gått hem, och det var bara Yasmin kvar från de andra avdelningarna, så Titti och Nena får dela ut till de andra i nästa vecka.
Vi fick med oss en bunt teckningar från alla våra barn, och fick veta att Lilly precis har börjat rita huvudfotingar! Alfred började inte med det förrän han var nästan 4, så det känns ju väldigt tidigt. Min mamma frågade just när man "ska" kunna börja rita huvudfotingar, så jag kollade 1177, och de säger 3-4 år. Jag hade nog trott att Flora skulle vara först med det, för hon har aningens bättre motorik än Lilly, men hon tycker å andra sidan inte att det är lika roligt att rita som Lilly gör.
Fast Flora har ju ritat mig och pappa jättetjusigt ändå. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar