söndag 12 juni 2016

Minnet är kort

Nu är vi hemma i Landskrona igen, och jag sitter och tittar i bloggen på tjejernas första månader. Vad mycket jag har glömt redan!
Och så kom jag till det här inlägget från januari 2014, efter att vi haft en maratonläggning igen: det kommer med andra ord inte ta slut på läääänge. Yay.
Igår var vi och plockade jordgubbar - självplocket började tidigt i år! Det var så otroligt mycket jordgubbar, så vi fick ihop 14 liter på bara en halvtimmes plockande på en sträcka av ungefär fem meter.
När vi skulle gå och bada provade vi Alfreds gamla flytbaddräkter på tjejerna, och de passade jättebra! De är egentligen till för när man är lite mer vattenvan och har någorlunda kontroll på att hålla sig på rätt köl i vattnet, men vi tänker ta med dem till Frankrike och kombinera dem med vanliga armpuffar, så jag tror det blir jättebra. Lilly älskade sin, men Flora ville ta av sig sin direkt. Hon ville å andra sidan inte bada mer än att doppa fötterna från trappan igen, medan Lilly var i och badade ordentligt.
Den här lilla sommar-Floran med blommig keps och rester av jordgubbar runt munnen i bilen på vägen hem. <3
Tänkte skriva ner lite om hur de pratar nu, så det blir lite osammanhängande citat här.
"Är den våras?" = är den våran?
"Tatt!" = tack!
"Vad heter du?" "Ninny Viiwa Hedda Neis!" = Lilly Viva Helga Reis. Lilly tycker också det är roligt att rabbla upp alla som heter Reis i familjen: "Doa hete ottå Neis. Alfi hete ottå Neis. Mamma hete ottå Neis. Mommo hete ottå Neis. Johanna hete ottå Neis. Tutan hete ottå Neis. Pappa hete inte Neis!"
Och förskolefröken Titti berättade att Lilly pratar och pratar och vad hon än pratat om så avslutar hon allt med "Min mommo hete Amie!"
"Ja måtte tätta mina hännor" = Flora måste tvätta sina händer.
"Ja måtte möja mina näppa" = Flora måste smörja sina läppar med mitt cerat.
"Mm-tey" = Flora säger okej.
Ikväll gömde de sina pyjamasar bakom ryggen och så skulle jag välja hand, som de lärt sig av Alfred, och bytte plats på orden på ett roligt sätt, men jag lyckades glömma direkt hur det var tyvärr...
"Säg inte så!!" = väldigt populärt att säga när de är på lite dåligt humör och vi pratar med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar