tisdag 28 juni 2016

Frankrike dag 9 och 10

Igår kom vi hem igen, men jag måste ju lägga upp bilder från de sista dagarna i Frankrike också.
Lilly vid en Murviel-skylt i byn.
Näst sista dagen, i lördags, åkte vi till stranden igen. Christopher grävde ner barn i sanden.

Och vad det badades! Alla tre barnen vågade bada nu.
Flora på väg hem, utan blöja - hon påpekade när jag satt fast henne att hon inte hade någon blöja, för det hade vi visst glömt sätta på henne, men hon sa att hon inte behövde någon, så vi testade, och hon klarade sig utmärkt den halvtimmen det tog att komma hem. Hon satt så illa i bilstolen, stackarn, nästan framåtlutad, men det gick inte att få den stadig i någon annan vinkel. Så jag fick hålla i hennes huvud varje gång hon somnade.
Lilly sov gott i sin gamla konstiga barnstol dock.
På kvällen fick barnen mini-cheeseburgare från Picard. Så söta!
Och bokstavspommes!

I söndags åkte vi till floden Orb igen, men till ett annat ställe där det var mer långgrunt och mindre strömt. Vi gick ut till en liten ö mitt i.
Hela gänget (utom jag)
Och kastade sten.
Och badade i det ljumma vattnet.
Och Flora ville kissa i gräset precis som storebror, men det hände inte mycket.
 Christopher försökte fånga fisk med handen, men det funkade inte.
Lintott i solen.
På kvällen åt vi på restaurang, och barnen hittade en katt.
Jag åt den urfranska efterrätten Île flottante.

Barnen på tåget hem från Kastrup, när vi väntade på de sabla id-kontrollerna vid Hyllie. Lilly frågade hur länge vi skulle stå still där och jag kunde inte svara något annat än "tills vi bytt ut vår idiotiska regering"...
Resan hem gick jättebra, förutom att Flora fick ett litet meltdown på planet strax innan landning då hon bara skrek utan att vi riktigt fattade varför - det började med att hon inte såg ut genom fönstret och det hjälpte inte att Christopher försökte flytta sig så hon skulle se bättre. Men på det hela taget gick resan toppenbra och barnen och vi har haft det skönt och roligt, så det var bra!
Idag har vi hängt med Emil med familj här hemma, sen plockade vi jordgubbar och jag har kokat 13 burkar jordgubbssylt, och när vi lagt barnen upptäckte jag att Flora har springmask... Suck. Nu sova och imorgon fixa medicin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar