fredag 3 februari 2017

Egen fågelmat

Barnen berättade för ett tag sen att de gjort fågelmat på förskolan, och jag fick veta från fröken att de tagit bröd, pepparkakor och russin och lite annat och blandat med smält kokosolja och sen hängt upp ute i träden. Så eftersom vi hade några bitar knäckebröd som legat framme och blivit mjuka och dessutom ett paket corn flakes som blivit lite gamla tänkte jag att vi kunde göra det hemma också.
Så tjejerna fick mosa knäckebröd...
... och mortla.
Så smälte vi kokosolja...
... blandade och hällde upp i plastglas, stoppade i ett snöre och ställde in i kylskåpet.
Och det höll ihop hyfsat i alla fall!
Och så hängde vi upp dem i äppelträdet, päronträdet och på balkongräcket. Någon dag senare såg vi en liten talgoxe som smakade!
Härom dagen hade vi värsta vårkänslorna här nere i Skåne, och såg vintergäck som redan höll på att slå ut - men nu har det blivit kallt och eländigt igen. Christopher läste visserligen att vi inte ens har fått meteorologisk vinter här än, så jag ska väl inte klaga...
Jag har varit i Malmö idag igen, för jag hade ett möte jag behövde gå på på jobbet, och så fick jag springa till tåget i morse, och jag höll på att gå under. Det var nära att jag inte ens klarade de sista trappstegen upp till perrongen och väl på tåget kunde jag knappt stå på benen. Jag fattar inte, jag brukar aldrig vara sjuk, och jag fick ju inte ens feber som Christopher och Alfred, men det är så långdraget! Jag överlever inte många minuter utan nässpray, och idag är jag inne på tionde dagen med nässpray, så jag får ju inte fortsätta - men jag tog bara på nätterna de första dagarna, så jag tänker att någon extra dag kanske jag kan få ta utan att jag blir beroende.
Det var i alla fall roligt på jobbmötet igår, för det var en ny kund (jag jobbar ju halvtid på en reklambyrå) som berättade hur hon hittat och valt oss. Hon hade googlat reklambyråer och fastnat för oss av två anledningar: dels att vi har en hockeymålvakt som symbol, och det tyckte hon visade att vi har humor, och dels gillade hon min frisyr när hon såg bilderna på oss anställda. :) Så min frisyr fixade en ny kund åt byrån, ha ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar