måndag 16 januari 2017

Snart har vi ett förskoleklassbarn

Vi fick mail idag om ett infomöte inför att Alfred ska börja förskoleklass i höst. Vilket stort barn vi har, det är helt bisarrt. Men bortsett från det så reagerade jag på att det stod i mailet att förskoleklassen följer skolans tider 8.00 - 13.00 och jag fick smått panik. Vi som hade svårt att komma i tid till förra förskolan där barnen började klockan 9, och ännu svårare (= omöjligt) att nånsin komma i tid till 8.30 då de börjar numera, hur i hela friden ska det gå till?!
Det tar ungefär en kvart att få upp Flora ur sängen på morgnarna när vi väcker dem vid 7, och nästan lika lång tid för Lilly, och vi är alla mer döda än levande den tiden. Att gå upp tidigare finns liksom inte på kartan, så jag har ingen aning om hur vi ska klara av det där.
Alfred hade en kortare period när han vaknade mellan 5 och 6 på morgnarna, nånstans när han var i tvåårsåldern tror jag det var, men sen dess har vi varit förskonade från tidiga morgnar, och det kommer tydligen bita oss i rumpan från i höst.
Jag har läst ganska många rubriker om att varken skolbarn eller vuxna borde tvingas börja jobba tidigt på morgnarna - det senaste jag läste var att det enligt forskare var att jämställa med tortyr - så jag undrar när något ska göras åt det, men eftersom den tidigaste googleträffen jag hittade på det idag var en artikel från 2001 så räknar jag inte med att något kommer hinna hända innan hösten... Usch, säger jag bara.
Men vad jag är lite nyfiken på är varför skolor alltid börjar så tidigt? Hur många av er föräldrar börjar jobba före 9 - är inte 9 vanlig kontorsstarttid åtminstone? Jag har alltid börjat 9 på alla mina jobb, men å andra sidan har jag ju aldrig jobbat med något samhällsnyttigt. När börjar normala jobb?
(För övrigt är väl förskoleklass ett ganska konstigt ord ändå? Slog man bara ihop "förskola" och "skolklass"? Vad hände med "nollan"? Lät det dåligt? Och "förskoleklassbarn"..? Inte det smidigaste ordet, men det måste väl vara så det ska heta? Alla dessa frågor!)

3 kommentarer:

  1. Men vad har du jobbat med tidigare blir ju min spontana fråga! ;)
    Jag har alltid haft arbetstider som börjar från 06.45, 07.00, 07.30 eller senast 08.00. Min man han börjar kl. 08.00. Men hur sent slutar man inte om man börjar kl. 09.00 och ska få ihop en 8 timmars dag, och ha minst 30 min lunch (enligt lag) eller som brukligt 45 min lunch, eller som på vissa platser 60 min lunch? Det innebär alltså att man jobbar 09.00-18.00 varje dag eller?
    Jag tänker så här, dagispersonal (förlåt, jag vet att det heter förskolepersonal) börjar väl 06.30 av en anledning, för att föräldrarna börjar så tidigt på morgonen?! (Sen verkar ju alla superföräldrar dessutom ha världens kortaste arbetsdag så dom hämtar senast kl. 15.00 dessutom ;)
    Du behöver nog inte oroa dig för att komma iväg på morgonen. Alfred kommer att vara så uppspelt över att få börja skolan så han kommer att dra iväg er. :) Efter någon vecka vänder ni dygnet och somnar istället tidigt och vaknar tidigt istället för tvärtom. Det löser sig! <3
    Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ser vi ju skillnaden på att ha ett jobb där man faktiskt gör nåt vettigt (du) och ett där man bara håller på med fjanterier (jag = reklam, musikvideor etc). :) Jag har bara jobbat på kontor med "coola" typer av jobb och då har vi alltid börjat 9. Innan jag fick barn var väl den officiella arbetsdagen till 18 tror jag, men i Stockholm var det ofta kutym att jobba till sådär 19 eller gärna längre. När Alfred börjat förskolan turades jag och Christopher om att hämta 15, och de dagarna jag inte hämtade åt jag vid datorn och gick vid 17.
      Ja, nån gång tvingas vi väl börja lägga oss tidigare, men vi är så hopplöst dåliga på det jag och Christopher! Fast när Alfred börjar skolan måste vi väl bli vuxna. ;)
      Kram!

      Radera
  2. Hahaha. Jobbigt det där att bli vuxen! ��

    SvaraRadera