söndag 25 september 2016

Helg med äppelmustning

Nu är vi hemma igen, efter en intensiv helg med mycket trädgårdsarbete, äppelmustning, bad och kalas hos kusiner. När vi kom till Kärra i fredags kväll hann det bli mörkt innan vi lade barnen eftersom det ju precis varit höstdagjämning, och vi gick ut på altanen när vi tagit på barnen pyjamasar. Alfred tittade upp i himlen, som var helt stjärnklar, och blev så lycklig att han började hoppa. Jag pekade ut Karlavagnen, som vi har på väggen i barnens sovrum, och Alfred blev helt till sig! "Jag har aldrig sett en Karlavagn förut!" Hans entusiasm var så rörande. :)
Och så igår var vi då på en bondgård ute på landet för att få 21,5 kg äpplen och 3,5 kg päron mustade. Alfred hjälpte mig att plocka all frukt på dagen innan vi åkte till Kärra.



17 liter must fick vi - supergod! Den är dock opastöriserad, så jag ska försöka pastörisera den själv imorgon - jag hoppas verkligen att glasflaskorna vi beställt på nätet hinner komma imorgon, för den opastöriserade musten håller bara i 3-4 dagar innan den börjar jäsa, och vi har inte plats i frysen för den.

2 kommentarer:

  1. Du ska inte testa att göra cider på musten? Då ska den jäsa lite. :) Jag tänkte testa på vår äppelskörd då jag inte får plats med allt i frysen efter mos, kakor,pajer och chutney jag redan gjort.. kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tyvärr inte så förtjust i cider... Men det kanske måste bli det ändå om inte de där flaskorna vi beställt kommer imorgon! ;) Kram!

      Radera