söndag 11 september 2016

Bad, besök, trots och ord

Vi har haft en ganska bra dag med lite bråk - jag ska tillägga att Alfred har varit hur go som helst ganska länge nu, och jag minns knappt ens vad det var han var så jobbig med tidigare i somras - efter en torsdag när Flora bråkade om allt och en lördag när Lilly bråkade om allt.
I förmiddags kom Christophers syster med familj på lunch på väg från Malmö hem till Frillesås, och när de åkt vidare åkte Christopher och Flora och handlade och efter det åkte vi och badade igen. Bada den 11 september, det måste vara nytt rekord! Det är fortfarande så varmt och skönt, men jag läste igår att det är för att vädret ligger en månad fel och att det är på grund av avsmältning av Arktis isar vilket förstås är jättedåligt. Men skönt just nu efter en rätt kass sommar...
Men ikväll höll Lilly på att krångla så mycket igen att jag schöven nästan ville slå henne (vilket jag självklart inte gjorde). Alltså, hur länge ska hon hålla på såhär? Jag blir tokig!
Hon ville ha Nutella på kvällsmackan, vilket hon inte fick, så det tog en halvtimme att få henne att äta den - vi hotade med att ta bort den flera gånger, men då blev hon hysterisk. Sen gick hon och kissade och så skulle hon inte tvätta händerna, och när jag till slut fick henne att göra det spolade hon för mycket vatten och blev sur när jag minskade strålen. Sen knäppte jag upp en knapp på hennes klänning medan hon tvättade händerna och då blev hon hysterisk, så jag knäppte igen men det hjälpte inte, och då ville hon inte tvätta händerna längre, så jag gjorde det åt henne och hon skrek så det skallrade i kaklet och mina öron och stackars Flora fick hålla för öronen, så då lyfte jag iväg henne in i klädkammaren. Jag orkar inte.
Så nu tar jag och listar lite roliga saker de säger istället för att tänka mer på det nu när hon sover och är tyst åtminstone.
Tillåmä - tjejerna slänger in det lite här och där, och det låter så roligt
Tummigummi - de är väldigt fascinerade när pappa tuggar tuggummi nu för tiden, och låtsas att de också gör det
Ja ta nååsa - det är väldigt noga med färger nu för tiden. När vi äter ska Lilly alltid ha blå tallrik och blått glas och Flora ska ha rosa ("nååsa") och Alfred som inte är lika noga brukar få gult. Men de tror fortfarande inte att vi vet vilka färger de ska ha, så de påpekar alltid "Ja gilla bå färj", säger Lilly och Flora säger "Ja ta nååsa".
De säger N istället för både R och L, som nååsa då, och nöd för röd, och Lilly heter ju Ninny. Eller Ninnö, låter det mer som när Flora säger det. Och så säger de T istället för K, så de säger "tatt" för tack, och "inte ja tan det" = jag kan inte det. D istället för S, så när de säger Sara brukar det bli "Daja".
Och så det gulligaste: de säger "bliver" istället för blir. "Va bliver det mat?" (framför allt Flora)
Och Flora brukar säga om nån slår sig "Gicke de baa?" (gick det bra?) Otroligt gulligt.
Vi försöker lära dem att de ska säga "Tack för maten, får jag gå från bordet?" och det brukar bara bli "tatt för bodet". Mormor försökte lära Lilly "Tack för maten, den var god, den gick ner som den var smord" vilket hon tycker är väldigt roligt, men det är lite svårt att få med alla orden.
Och så Alfred: han säger "nannan" istället för annan - vi säger det oftast med "en" före, så det blir "enannan", så Alfred har fattat det som att det börjar på n. Så nu säger han "nåt nannat", vilket är väldigt gulligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar