måndag 20 mars 2017

Aktiv helg

I helgen hade vi fullt upp, så jag som var helt snurrig i huvudet av trötthet i fredags hade fullt upp att klara mig igenom den - tur att allt vi gjorde var väldigt trevligt!
Alfred följde med sin bästis Melker hem efter förskolan, och när vi bestämde det några dagar innan föreslog vi att Melkers familj och vi skulle äta tillsammans på barnvänliga Harrys på kvällen, och det ville de gärna. Vi gjorde misstaget att bestämma att tjejerna skulle duscha och tvätta håret innan, vilket gjorde att vi blev sena eftersom Lilly inte alls tyckte att någon del av hårtvättandet och kläpåandet efter var roligt, men till slut kom vi i alla fall dit, och väl där var alla glada.
Vi vuxna har varit dåliga på att skaffa nya vänner i Landskrona hittills, men den här familjen umgås vi gärna mer med!
Strax efter att vi kommit hem var det dags för mig att hämta min vän och tjejernas gudmor Nina på stationen - hon kom ner från Stockholm för att hälsa på oss här för första gången. Barnen hade hunnit somna när hon kom (närmare tio på kvällen), så de fick träffa henne först när de vaknade på lördagen.
Och de var överlyckliga över att hon var här!
Vi ville ju ut för att visa Nina stan, men tyvärr var det tråkigt väder: duggregn och blåst, men vi hade bara lördagen på oss, så det var bara att köra. När man är i Landskrona måste man helt enkelt få se Japanhuset, Citadellet och koloniområdet runt det, oavsett väder. Vinden hindrade oss från att gå till havet, men när det blev bättre väder på eftermiddagen körde vi en sväng ut till Lill-Olas och Borstahusen och tittade lite där också.
När vi skulle äta middag hjälpte det inte att vi hade besök, den blev lika kaotisk som vanligt, med den extra lilla kryddan att Flora blandade ihop "moster Fina", som vi pratar om då och då, och "gudmor Nina" och ropade på Nina genom att säga "moster Fina" stup i kvarten, och efter ett tag gjorde det mig riktigt irriterad. Det hjälpte inte att jag sa att det räcker att hon säger Nina och inte behöver säga gudmor före, och jag tror att hon efter ett tag helt enkelt sa fel med vilje för att testa mig... Nina försökte införa att hon kunde säga Nina Blom istället, och det fastnade på Lilly i alla fall, för idag berättade hon för sin farmor att Nina Blom varit här. :)
På söndagen åkte Nina hem redan strax efter 11, och sen skulle Alfred på kalas för en förskolekompis, och jag följde med honom. Där var det action, kan man lugnt säga: hela avdelningen var bjuden, så det var 20 barn där. En del föräldrar lämnade barnen och åkte hem, men Alfred tyckte det var för stökigt, så han ville att jag skulle stanna (och jag kom på rätt fort att jag helt glömt bort att jag skulle ätit något innan vi åkte fast jag tjatade på Alfred att han var tvungen att trycka i sig en banan - så jag petade i mig alla Alfreds pommes frites som han inte ville ha själv åtminstone). När det blev för stökigt hjälpte jag födelsedagsbarnets föräldrar att hålla ordning på några av de stökigaste barnen - jag beslagtog bland annat en leksakspistol när pojken började skjuta på sina kompisar - och fick två pojkar att kasta ballonger till varann istället för att slå på varandra och andra. Det är rätt kul att säga åt andras barn, ärligt talat, för de lyssnar mycket bättre på mig än mina egna - jag blir väl mer som en förskolefröken för dem. :D

I övrigt var det en väldigt bra söndag nästan helt utan bråk hemma på eftermiddagen och kvällen, med väldigt kärleksfulla barn - enda missödet var väl när Flora målade sin hand "som Ugglis" i "Pyjamashjältarna". Typiskt fel ställe för vattenfärg, men hon var i alla fall noggrann, det får man ge henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar