lördag 19 augusti 2017

Bröllopet del 2: bilder från förberedelserna

Kom på att jag ju har bilder från förberedelserna också, så jag tar dem före själva bröllopsdagsinlägget.
Akiko och Laban i köket.
Pompomsen och hjälpen! :) Jag tror att det var inte mindre än nio personer som kom och hjälpte oss: min kusin Erik med fru Ia och barnen Vega och Agnes, kusin Lotta och kusin Jespers fru Anna med dotter Maja och hennes två kompisar Rebecca och Elsa. Underbart!
Jag hade gjort 16 jättestora (vikta av 50x70 cm silkespapper), 40 mellanstora (35x50 cm) och 40 små (25x35 cm) (plus 24 till för rosenbågen, nedan). Jag gjorde bara vikningen först och tog med till Kärra, och under semestern hjälpte Christopher, Victor och Johanna till att vika upp de mellanstora och små, men de stora hade helt enkelt tagit för mycket plats att förvara hemma, så dem fick vi vika upp på plats (som jag skrev gjorde Anchana de flesta, och så gjorde Johanna några och jag ett par enstaka).
Mer hjälp: min svåger Victor förstås, och svärfar Kjell i utkanten, vars hjälp också var ovärderlig.
Anna och tonåringarna hjälpte mig med rosenbågen också. Inte så tokig för att från början vara en ranglig ställning från Lidl för 70 spänn va? :) I mitten längst upp hänger en orange pompom som Lilly gjort nästan själv, så den fick förstås en hedersplats.
Runt 19-tiden på kvällen började det ju se fint ut! Agnes, Vega och Victor hjälpte till med dukningen efter att pompomsen och ljusslingorna kommit upp i taket.
Christopher kom på idén att döpa borden till de gator som vi bott på tillsammans, vilket är just fem stycken! Först var det Pildammsvägen i Malmö, där jag hade en lägenhet när vi träffades, där Christopher bodde officiellt i några veckor innan han flyttade till Stockholm för att plugga 2008, sen Gustav III Boulevard, där vi bodde inneboende på 10 kvm i någon månad (usch...), sen Ulvsundavägen där vi bodde när Alfred var liten, och så Stöttingsgränd där tjejerna tillbringade sina första ett och ett halvt år, och så fick honnören heta Suellsgatan, där vi bor nu. På honnören var vi bara fyra personer: jag och Christopher och Jens och Maja på var sida om oss.
Fjärilarna kommer jag inte ihåg hur många jag gjorde nu, men det var definitivt rätt många hundra i fyra olika storlekar, plus några olika sorters blommor, men det var flest fjärilar - allt av origamipapper.
Så nöjd till slut! Bara stolarna som saknas här, och det var stolar med grå sitt- och ryggdynor som var riktigt bekväma.
På lördagmorgonen när jag kände mig helt virrig i huvudet och inte visste var jag skulle börja kändes det bästa som att gå och ta ett morgondopp, så så fick det bli.
Min kusindotter Fredrika, 16 år, gjorde en skylt till oss så att folk lätt skulle se var de skulle svänga in från vägen.
342 stycken hjärtpinnar av dekorgummi, handklippta en och en i två storlekar efter mall och fastlimmade på grillpinnar. Ännu ett av mina pysselprojekt från de senaste 18 månaderna. Dem satte jag och barnen ner i marken vid tall-"allén" som en altargång.
Just ja, tältet som skymtar därborta! Med tanke på sommarens ostadiga väder bokade vi på Christophers föräldrars rekommendation ett tält från Rent a Tent, eftersom vigseln skulle vara utomhus. Vi fick en bra deal, eftersom vi skulle hyra bord och stolar från dem också, som gjorde att vi kunde få vänta ända till fredag morgon 08.30 med att avboka om prognosen fortfarande var osäker fram till dess - vilket den var. På fredagen började prognosen, som hela veckan varit 19 grader, 9 sekundmeter vind med 19 i byarna och några millimeter regn, se lite bättre ut, men risken för regn var kvar och blåsten likaså, så vi ringde och bekräftade att vi skulle ha tältet. Det retade mig eftersom det kändes som så tråkiga pengar (även om Christophers föräldrar lovat att hjälpa till med betalningen), men med input från Johanna och Victor kom vi fram till att det var säkrast för att undvika dålig och blöt stämning. Men: vi behövde inte använda det. Vi ställde in bordet med champagne där till minglet, men det var ju ingen som hängde därinne, för det var soligt och träden runt om stoppade upp vinden.
Och så hade Christopher byggt ett gäng träbrickor för att ställa maten på plus en tårtställning gjord av takreglar med en ljusslinga i, men dem får ni se på bild i nästa inlägg.

Fler inlägg om bröllopet: del 1 Förberedelserna, del 3 Bröllopsdagen - före vigseln, del 4 Vigsel och fest, del 5 Fler bilder och del 6 Bilder på familj, Best woman och Man of honour

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar