söndag 17 maj 2020

Försenat 6-årskalas!

Igår hade vi äntligen Floras och Lillys 6-årskalas – eller 6 år, 6 månader och 24 dagars-kalas, för att vara lite mer exakt...
På deras egen födelsedag i oktober var de på en annan kompis kalas, och sedan höll Christopher på att bygga om barnens sovrum i ett par månader, och sen kom coronakrisen, så det tog sin lilla tid att få ihop det. Eftersom det fortfarande är restriktioner om att hålla avstånd etc så hade vi tänkt vara utomhus, men eftersom maj i år är galet kallt så var det förstås 12 grader, 20 sekundmeter och regn igår, så vi fick ge upp och vara inomhus – men eftersom alla 9 gäster går i tjejernas klass så de ändå ses varje dag så kunde det väl kvitta, tänkte vi. De kunde åtminstone vara ute och leka en stund när det var uppehåll.
Det var unicorntema med Dolly Style-färger, och jag tycker vi fick till allting fint. :)

Jag började skriva ett födelsedagsinlägg på deras födelsedag, men kom av mig eftersom jag så sällan skriver här nu, men det jag började skriva då var i alla fall:

Våra tjejer har blivit 6 år, det är helt galet och fantastiskt på samma gång. De sex åren har känts som ett andetag och en evighet, det är som att de nyss föddes och alltid har varit med oss, samtidigt.
De har börjat i förskoleklass, på samma skola som storebror, där de går i en F-1:a, som dessutom har mycket samarbete med 2-3:an som Alfred går i, och jag tror att det är jättebra.
Det senaste året eller så har Flora och Lilly lite bytt roller: Flora som alltid varit blyg och försiktig har blivit mer framåt, och Lilly som brukade vara den öppna och modiga lilla clownen har blivit lite mer tillbakadragen.

Och nu kan jag lägga till att de blir mer och mer noga med kläder: Lilly har helst klänning (men vägrar strumpbyxor, det måste vara löst sittande byxor), medan Flora har börjat vilja ha jeans... Jag hatar jeans, men Christopher gick med på att köpa två par jeansleggings till henne, men jag gillar det inte riktigt ändå. Det och träningskläder går hon omkring i nu. Jag hoppas det är en fas. ;)
Och de leker väldigt ofta väldigt bra tillsammans och med Alfred, vilket är så otroligt skönt. Men när det bråkas så bråkas det ordentligt. Flora har ett sabla temperament, och Lilly, när något är stressigt och jobbigt på morgonen så blir hela dagen förstörd för henne. Lilly har inte riktigt trivts på fritids i perioder, för hon tycker inte om när det är högljutt och stökigt, eftersom hon är så känslig, så hon har fått prata med fröknarna och skolkuratorn för att försöka hitta en lösning, och de senaste veckorna har det gått bättre.

Nu lite bilder från kalaset!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar