fredag 27 juni 2014

Livsfarlig trend att inte vaccinera

För ett tag sen läste jag nånstans att det blivit en trend att föräldrar inte låter sina barn ta del av vaccinationsprogrammet hos BVC. Jag läste en krönika av en ung kvinna vars föräldrar inte låtit henne vaccineras (jag tror att tanken var att hennes immunförsvar skulle härdas och bli bättre), och hon skrev att hon istället åkt på varenda sabla sjukdom som fanns medan hennes kompisar sluppit, och hon blev fortfarande sjuk heeela tiden, så hennes immunförsvar hade definitivt inte blivit bättre, och hon hade fått lida en massa i onödan under sin uppväxt.
Jag läste också några artiklar om hur dumt det är att inte ta de vaccinationer som erbjuds, inte bara för ens egen skull, utan också för andras. Sen tänkte jag inte så mycket mer på det, förrän härom dagen, då en mamma i tvillinggruppen på Facebook kommenterade i en tråd om vattkoppor att hon valt att inte vaccinera sina barn, och yrade dessutom nånting om att "BVC är ju frivilligt", så man kunde lika gärna strunta i att gå dit också. Och då blev jag arg. I den här tvillinggruppen är vi 659 medlemmar, och många skriver där för att be andra föräldrar om råd, och lyssnar på andras erfarenheter. Och där ska ingen komma och ge andra livsfarliga råd utan att jag lägger mig i!
Jag googlade fram en artikel från American Council on Science and Health, så det är ett officiellt organ och inte bara nån som "tycker nåt". Börja med att läsa den, så tar jag en liten kort sammanfattning här också: att inte vaccinera sig eller sina barn är en trend främst bland vita, välbärgade västerlänningar. Och de/vi kan ju tycka att det är upp till oss själva, och vi behöver inte vaccineras, för här har vi ju inga konstiga sjukdomar kvar. Men de där konstiga sjukdomarna har ju försvunnit i våra områden för att vi har vaccinerat bort dem, och nu när folk slutar vaccinera sig börjar de komma tillbaka. Och om vi inte vaccinerar oss så bidrar vi till att de åter ökar i omfattning, och det i sin tur gör så att folk i fattigare områden med sämre sjukvård dör. I onödan. För att vi tycker att vi vet bättre än forskare och världshälsoorganisationer. Det gör vi inte.
Vi kan tycka att mässlingen inte är så farligt, för det hade vi ju när vi var små och vi överlevde ju - men i andra länder gör man inte det. Man kan dö av mässlingen. Och det är inte rätt att vi gör så att andra människor dör när vi kan undvika det.
Jag hamnade under min googling även på en sida där nån kvinna förde någon sorts korståg mot vaccinationer och läkare i allmänhet (hon kallade dem nedlåtande för "vitrockar" och påstod att de var köpta av läkemedelsföretagen allihop), och en läkare kommenterade att han råkat hamna på sidan och läst hennes råd och meddelade att det hon förespråkar är livsfarligt. Dit har jag ingen länk dock, för jag vill inte ens sprida vidare sån idioti.
Men i den här tråden i tvillinggruppen förstod jag också att ett skäl till att folk fått för sig att inte vaccinera kan vara att det finns tillsatser i vaccin som man fått för sig kan vara farliga, men det argumentet slås effektivt ner här, på barnakuten.nu.
Annars tror jag att ett stort argument bland vaccinationsmotståndarna är att några stackare drabbades av biverkningar av svininfluensavaccinet härom året. Och ja, det var fruktansvärt att det blev så, men de vaccin som är med i vaccinationsprogrammet för barn är så oerhört väl beprövade och har inte alls samma risker som det framstressade svininfluensavaccinet, så det är inte samma sak över huvud taget.
En lite mer humoristisk vinkling på saken står Penn & Teller för i den här videon. Jag har faktiskt inte hunnit se hela själv, men början var så bra att jag vågar mig på att tipsa om den också, så ska jag själv se hela när barnen låter mig.
Om man inte vill tänka på främlingar och deras risker att råka ut för allvarliga sjukdomar kan man åtminstone tänka på det här: man vaccinerar inte sina barn bara för sin och deras egen skull, utan också för våra äldre släktingar och vänners skull. En simpel barnsjukdom kan vara livsfarlig för barnens mor- och farföräldrar. Så tänk ett steg längre, tänk på andra också och inte bara på dig själv: låt inte bli att ta de rekommenderade vaccinationerna!

Uppdatering: jag hittade en bra artikel till som sammanfattar lite av varför man bör vaccinera sina små barn, också på barnakuten.

4 kommentarer:

  1. Heja dig för att du tar den här debatten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var lite roligt att det blev så många kommentarer i tvillinggruppen, tyckte jag. Som tur är var de flesta motståndare till anti-vaccin i alla fall.

      Radera
  2. Word! Det är viktigt att säga ifrån när sånt som inte är sant sprids på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det! Även om jag inte når alla som behövs så är det ju åtminstone några som läser det och förhoppningsvis tänker till.

      Radera